Friday, May 27, 2011

Alahai Asam Pedas..

Entry kali ni aku nk bagi resepi kat pembaca entry aku tentang Resepi Asam Pedas yang telah tok aku turunkan kat aku.. hahaha.. jangan ada bantahan ya?? anda semua digalakkan untuk mencubanya, ya?? hahaha.. berikut ialah resepi aku.. muahahaha..

BAHAN A

5 batang cili kering (kasi yang pedas dan gempak punya) 
5 batang cili api (hijau2 tu ok gak.. lagi banyak lagi la bagus)
bawang merah (2@3 labu ok gak)]
bawang putih (4 ulas)


BAHAN B


ikan kembong (pa2 ikan pon boleh ja)

bunga kantan 

LAIN-LAIN
garam (secukup rasa)
gula (secukup rasa)
asam keping (2 keping)



  1. firstly, kisarkan suma bahan A.. erm.. biar halus ya?? then masok jer dalam periuk. 
  2. nyalakan dapur gas anda.
  3. setelah Bahan A yang dikisar dan dimasokkan dalam periuk tadi mendidih, masokkan ikan kembong, garam dan gula secukup rasa
  4. kemudian, letakkan 2 keping asam keping dan bunga kantan.
  5. biarkan hingga mendidih..
  6. sedia untuk dihidangkan..
selamat mencuba...

No comments: