Saturday, June 18, 2011

Punca Sukar Mencari Jodoh..

Assalamualaikum.. hari nii aku nk create entry aku pasai punca sukar mencari jodoh.. bukan pa.. aku tak la nk kata kat sesape pasai jodoh nii.. jodoh kan kat tangan Tuhan.. So, aku just nk kongsi kesilapan kita hari ni yang masih lom menemui jodoh.. kekadang hal ni terjadi punca daripada kita gak.. kita sendiri yang x pernah sedar.. Aku nk kongsi la sikit tentang faktor kita ni sukar sangat nk mencari jodoh..


~~ Fobia bercinta ~~
hal ni terjadi bila seseorang mengalami kenangan pahit semasa bercinta yang mendorongnya untuk serik dalam bercinta. Pda pandangan Cik Nisa, orang yang macam nii biasanya punya pendirian yang sangat kuat dan utuh..


~~ Sifat Negatif Bertakhta Di Hati ~~
seseorang nii x bijak dalam menguruskan dirinya tok jadi lebih seimbang. Selain tu, Cik Nisa nk terangkan yang sifat negatif lain yang merangkumi kepada maksud "negatif Bertakhta di Hati" ialah seseorang yang bekerja kuat sehingga mendorong dirinya untuk tidak bersosial. Selain tu, daripada satu sumber juga mengatakan bahawa seseorang yang gemar melepak juga turut menjadi faktor seseorang itu lambat bertemu jodh..


~~ Banyak Meminta Kurang Memberi ~~
"Kalau kita bantu ramai orang untuk mencapai matlamat mereka, Insyaallah.. Allah akan membantu kita untuk mencapai matlamat kita". Cik Nisa pegang kata2 ni.. Mana tau satu ari nnti kita akan dapat capai matlamat kita berkat daripada kita bantu orang lain.. x mustahil bukan..
 ~~ X Kenal Erti Setia ~~
Yang ni laa.. punca paling ketara dapat kita lihat.. tau dak kenapa Cik Nisa kata macam nii?? sbbnya ialah "seseorang yang suka menukar pasangan kekasih akan menyebabkan jodohnya lambat kesampaian..


~~ Tidak sabar ~~
Sifat macam nii kena la kita suma cepat2 jauhi ya.. Contoh yang dikatakn x sabar ni ialah bila ada pasangan bercinta, pernah x anda tengok depa bersentuhan tangan?? maksod Cik Nisa sebahagian perspektif ramaja  hari ni tentang CINTA . Tak mustahil Cik nisa katakan yang hal ni boleh mendorang pasangan itu ke lembah kemaksiatan.. "Islam sebagai agama yang indah tidak pernah memusuhi cinta, malah Islam sentiasa menyeru umatnya untuk saling mencintai dan menyayangi".


 ~~ Tak Nampak keperluan rumahtangga ~~
Orang macam ni laa Cik Nisa tak suka. Orang macam nii jugakla yang mendorong Cik Nisa tok jadi lebih prejudis tau tak. Untuk mencari jodoh dan mendirikan rumahtangga seseorang hendaklah punya "pakej yang sempurna".. faham2 la sendiri ya apa maksod Cik Nisa ngan "Pakej yang sempurna"




CIK NISA : Sama-samala kita muhasabah diri kita n sedar punca sebenar kita sukar nk cari jodoh.


P/S : Cik Nisa dapat idea ni bila abg Cik nisa putus tunang.. huhuhu.. kempunan Cik Nisa nak ada kak ipaq.. =(

No comments: